YURIY STANOVOV - ЮРИЙ СТАНОВОВ


ЖИВОПИСНЫЙ ДИАЛОГ
Становов относится к тем художникам, которые остро ощущают себя в культуре, внимательно прислушиваются ко времени – к прошедшему, сегодняшнему и предстоящему. Поглощение художником богатств культурного наследия – один из его открытых приемов. Живописный диалог со старыми мастерами бывает иногда предельно нагляден. Пристрастие к классике выражается уже в выборе тем и здесь он, вступая в игру со зрителем, создает что-то очень знакомое, ассоциативно насыщенное, но в тоже время свое. Казалось, что нового можно создать в пределах этих, веками устоявшихся тем? Но художнику удается, синтезируя классические приемы, создать свою формулу точно отражающую современность. К сожалению, в последние годы художник значительно чаще выставляется за рубежом, так как там он быстрее находит своего зрителя.

МОЛЧАЛИВЫЙ РАЗГОВОР
Художник Юрий Становов родился на окраине Калуги. «Тупик Войкова» - так называлась эта улочка из неказистых, но симпатичных домишек, на месте которых стоят теперь коробки девятиэтажек. Его мама Анна Ивановна всю жизнь плела Елецкие кружева. И бабушка Александра плела, и прабабушка… Так что с истоками все ясно, ну а руку «ставил» - Георгий Николаевич Герасимов – замечательный преподаватель не менее замечательной 5-й школы. Потом – учеба в Московской Государственной Художественно-Промышленной Академии имени С.Г. Строганова, стажировка в Рижской академии художеств. И хотя Юрий Становов с восьмидесятых годов живет в Переделкино, под Москвой, но по духу он наш, калужский.
Картины Становова можно увидеть в галереях Германии (в городах: Вюсбурге, Бремене, Трире), в Люксембургском музее современного искусства, в одной из галерей Парижа, где представлена русская живопись. За рубежом его считают религиозным художником и заказывают ему картины религиозно-философского содержания. Сам же Юрий не согласен с такой узкой трактовкой. Он вообще старается избегать искусствоведческих толкований, а просто говорит, что питает его искусство Византии, Древней Руси, а уж как трактовать то, что получается на холсте, - пусть, мол, зрители судят сами.
И все же рискнем привести несколько выдержек из рецензий отечественных и зарубежных специалистов, побывавших на выставках Становова.
«Это картины, дающие простор воображению, вызывающие множество ассоциаций. Одна напоминает старую икону, другая – знак или герб неизвестного земства, третья – замысловатую буквицу в неведомой рукописи или в какой-нибудь Голубиной Книге, до сих пор никем не прочитанной…»
«У Ю.К. Становова нет границ между живым и мертвым миром. Работы пронизаны духом древних поверий, молчаливым разговором. Разные, даже противоречащие друг другу приемы и течения, смешавшись, перекипев в воображении, дают новое оригинальное целое.
Работы возникают на границе традиций иконного письма, старинной книжной миниатюры, древнерусского рельефа, лубка, народных росписей, византийского искусства».
«Картины многосложны, но есть единый очень гармоничный изобразительный ряд. Знак – почти геральдический в своей завершенности. Художник не отвергает ничего – ни академизма, ни передвижничества, ни абстракционизма. Главное – импровизация, воплотить суть найденного в фактуре, цвете. Холст пишется долго, должен отвисеться, чтобы вышли наружу промахи и ошибки. Затем – небольшие доделки: интуитивно, по внутренней удовлетворенности. Художник родился в средней полосе России, в Калуге, и влюбился во все, чем красна земля Русская – города, церкви, избы, цветы, птицы, иконы…»

ИГОРЬ БАБИЧЕВ

РЕМЕСЛО И РУКОТВОРНОСТЬ
На рубеже веков часто говорят о том, что живопись умерла, а ремесло ничего не стоит. Но художник убежден, что ремесло так же вечно, как и творчество.
Искусство не материально: оно не имеет веса и вещественно выражается только через ремесло.
Творчество возможно только в одиночку. Люди, которые им занимаются, реализуют таким образом свою личную жизнь.
Между первым эскизом и законченным произведением - жизнь художника, его личная жизнь. Считается, что частная жизнь - это женщины, гулянки, выпивка и прочее. Но у творческих личностей это то, что они делают в мастерской, наедине с собой. Все остальное - жизнь публичная, которая, по сути своей, непродуктивная. В условиях публичности блокированы многие творческие механизмы, и человек не в состоянии создать что-то индивидуаль­ное. Он общается, развлекается, позирует...
ТРАДИЦИЯ И ТВОРЧЕСТВО
На мой взгляд, конец XX века подвел человечество к необходимости синтетического отношения к традиции. Он начался с разрушений традиций и школы, а на исходе столетия стало ясно: нельзя отмахиваться от истории, огра­ничиваться одним веком или временем собственной жизни -это несправедливо и бессмыслено.
Художник относится к той категории, которые свое искусство несут на своих руках. Кажется, что каждому челове­ку, который имеет отношение к творчеству, важно трезво оценивать себя во времени и не обольщаться. Надо иметь мужество признаться себе: не все так идеально и сентиментально, как порой кажется. А ремесло подразумевает труд, затрату времени, которые требуются для изготовления произведений. Без этого никакой творческий порыв не реализуется. А связь «голова-руки» - это естественная связь творчества и ремесла, и в этом смысле художники счастливые люди.
Творчество - дуновение ветра, мысль, фантазия. Оно мгновенно. Строго говоря, творчество - это акт некого «само­строя», необходимости смириться с тем, что ты не только творец, но и исполнитель.

VIVID DIALOG
Stanovov is related to those artists who extremely aware of their being part of the culture, whose works are created in unison with time – the past, the present and the future. Devouring different sources of the cultural heritage is one of the methods established and used by Stanovov. A pictorial conversation with old-school artists can be sometimes very understandable. Devotion to the classics is expressed in chosen themes. And here, joining the game with the audience, Stanovov creates something very familiar that stimulates overwhelming associations, but at the same time there can be pointed out his own view. What seemingly new can be created while one is limited with the themes well established during many centuries passed by? But the artist Stanovov Juriy, synthesizing the classical methods, manages to get its own formula that implies the present. Unfortunately, during the last years he’s being exposed mainly abroad as there his works more quickly meet his own audience.

TACIT CONVERSATION
The artist Stanovov Juriy was born on the outskirts of Kaluga. “Voikov’s blind alley” used to be the name of that street of modest but rather nice little houses where nowadays there are towering 9-floor boxes. His mother Anna Ivanovna was weaving the Eletskie laces the whole life as well as her mother and grandmother. So it is clear with the Stanovov’s sources of creative work and his hand was trained and set by Gerasimov Georgiy Nikolaevich, a remarkable teacher of no less remarkable school №5. Then there followed study at the Moscow State Stroganov Academy of Industrial and Applied Arts and a study course at the Art Academy of Latvia. And although since 1980’s Juriy Konstantinovich has been living in Peredelkino (Moscow), but at heart he is ours, a true Kaluga man.
The canvases painted by Stanovov can be seen at the galleries in Germany (in Wiersberg, Bremen, Trier), at the Luxembourg Museum of Modern Art, at one of the galleries in Paris where the Russian painting is exhibited. Abroad Stanovov Juriy is considered to be a religious artist so he is asked to create paintings of religious-philosophical content. But Juriy does not accept such a narrow attitude towards his art. Generally speaking, he tries to avoid commentaries on art history and simply says that he is inspired by the art of the Byzantine Empire and Ancient Rus and this is up to the audience to decide how to interpret his works.
Nevertheless, we are to take a chance of stating several extracts from the reviews made by Russian and foreign experts on art who visited the exhibitions of Stanovov.
“These are the canvases that broaden the scope of imagination and excite a wide range of associations. One resembles an ancient icon, another looks like a sign or arms of an unknown zemstvo, a third one seemingly depicts an intricately painted large initial capital on a page of an unknown manuscript or a Book of Doves that no one has ever read…”
In the Stanovov works there are no borders between the real world and the world of the dead. Looking at all his canvases one can feel the spirit of the folk legends and take part in a tacit conversation. From different, even contradicting modes and tendencies being mixed and cooked in boiling imagination the master gets a truly new chef-d’oeuvre.
The Stanovov art combines and accumulates in itself the tradition of icon painting, elements of the ancient book miniature, features of the Russian folk primitivistic bold style and the Byzantine art”.
“The Stanovov paintings are multifaceted, but at the same time there is distinguished the whole harmoniously figurative integrity – almost the heraldic sign in its completeness. The artist Stanovov does not reject any of the artistic schools whether it is of academic or abstract artists or the Itinerants. The main thing is improvisation – to expose the gist of an inspired idea through texture and colors. Work at a canvas takes much time: that is a process of painting itself then some more time is needed for the almost finished canvas to be hanged out so that all the defects and slips come to light, after which the artist intuitively brings his work of art to perfection. Stanovov Juriy was born in the Central region of Russia, in Kaluga and since the very childhood he fell in love with every beauty of Russia that it is famous for: towns, churches, wooden houses, flowers, birds, icons…”

AUTOR BABICHEV IGOR

HANDICRAFT AND WORK OF ART
At the turn of the century it is often said that painting has faded away and handicraft does not cost a thing. But the artist is convinced that handicraft is timeless as well as art.
Art is not something material: it can’t be weighted but its material value is stated through handicraft. Total solitude lets creative work be carried out and it also helps those who are engaged in art to fulfil their private life.
From the first sketch to the final work of art there can be traced the whole private life of its author. Saying “private life” one means women, parties, alcohol etc. But in relation to the artist that is something being created in private at studio. All the rest is a public life that is not efficient in its gist. Being in public, a person cannot do something of its own as many creative processes are simply blocked: a man is focused on communication, entertainment, his showing off, etc.
TRADITION AND CREATIVE WORK
On my opinion, by the end of XX century there had come a necessity for the mankinds attitude towards the tradition to be synthetic. At first school and tradition were broken and then at the end of this period it become clear: one should not turn a blind eye to our history and there is no sense of tying oneself up with one century or ones own private life - as it’s all even unfair.
The artist is related to that category of creative people who brings his art to life by hand. It seams to be necessary for each of these artistic persons to see oneself in proper perspective and not cherish vain illusions. One should have fortitude to admit that not all is so ideal and sentimental as it seams sometimes. Handicraft is hard work that needs much time to be spent on creating pieces of art. Without this no kind of inspiration can be realized. And as a matter of fact, such a connection as “head - hands” is a natural connection between creative work proceeded in your head and handicraft as a result of that work made by hand. Considering this, artists are said to be happy persons.
Creative work is a thought, fantasy, blow of the wind. It’s instantaneous. Strictly speaking, creative work is an act of “self construction” when one needs to accept one’s being not only a creator but an executor.



^ Наверх